Wil jij je facturen ook sneller betaald krijgen? Dan hebben wij enkele praktische tips voor jou.
1. Correcte facturatiegegevens
Alles start met een correcte factuur. Vraag daarom bij het ondertekenen van je verkoopovereenkomst meteen om de juiste facturatiegegevens, naam bedrijf, adres en BTW-nr. Zorg dat deze gegevens correct in je facturatiesysteem worden opgenomen, zodat je factuur onmiddellijk juist wordt opgemaakt. Het opstellen van foutieve facturen kost je uiteindelijk veel meer tijd, dan het inputten van de klantgegevens.
2. Mailadres voor e-invoicing
Mail je de factuur naar je contactpersoon? Of is er een rechtstreeks mailadres voor de boekhouding? Zorg dat je je factuur meteen naar het juiste mailadres verstuurt, zodat je factuur niet verloren gaat in de algemene info-mailbox of tussen de berg mailtjes van je contactpersoon.
Sommige facturatieprogramma's hebben de mogelijkheid om naar meerdere mailadressen te sturen.
3. Vermeld de vervaldatum
Vermeld niet alleen de betalingstermijn op je factuur, maar noteer tegelijkertijd de vervaldatum en zorg er ook voor dat deze opvalt. Zo moet je klant niet zelf berekenen wanneer de factuur betaald moet worden. Bovendien kan het boekhoudsysteem de vervaldag meteen mee inlezen, waardoor je factuur gelijk correct wordt ingeboekt.
4. IBAN of bankrekeningnummer?
Staat jouw IBAN duidelijk op je factuur vermeld? Of staat er nog steeds je 12-cijferig bankrekeningnummer op? Je grafisch ontwerper gaat het waarschijnlijk niet altijd eens zijn met het ontwerp, maar zorg dat je bankgegevens (rekeningnaam, IBAN en BIC) duidelijk en correct vermeld staan op je factuur.
BONUS TIP : Vermeld je rekeningnummer in blokjes, bijvoorbeeld BE49 0689 0482 0471, dit leest makkelijker.
5. Mobiel betalen
Maak het je klanten buitengewoon makkelijk door een QR-code op je factuur te vermelden die al je factuurinformatie, zoals factuurbedrag, het factuurnummer en de bankgegevens van je bedrijf bevat. Je klant kan de QR-code scannen met zijn bank-app en hoeft alleen nog maar de betaling te bevestigen. Zeker een meerwaarde bij particulier-klanten.
Comments