top of page

Je facturen sneller betaald krijgen?

Bijgewerkt op: 19 sep 2022

Klanten die niet betalen is een nachtmerrie voor elk bedrijf. Toch komen we er vroeg of laat allemaal mee in aanraking. Lees daarom hieronder 5 eenvoudige tips om uw factuur sneller betaald te krijgen.


1. Check je klanten

Je kan op allerlei manieren informatie inwinnen over de kredietwaardigheid van je (nieuwe) klanten. Bedrijven zoals Graydon en Companyweb zijn gespecialiseerd in het analyseren van het betalingsgedrag van bedrijven. Uiteraard kan je ook steeds de laatst neergelegde jaarrekening van je klant raadplegen op de website van de Nationale Balanscentrale, maar deze is al snel achterhaald.


2. Algemene voorwaarden

Zorg ervoor dat je algemene voorwaarden zijn opgesteld op maat van jouw bedrijf en haal niet zomaar iets van het internet. En vergeet ze dan ook niet toe te voegen aan je factuur. Tenslotte zal er naar dit document verwezen worden bij niet betaling. Hierin staat namelijk welke intresten er worden aangerekend en wie er opdraait voor eventuele kosten van inning.


3. Factureer tijdig en correct

Als je factuur kort na de levering of het beëindigen van je opdracht bij je klant toekomt en je hebt een onberispelijke service afgeleverd, zal je klant sneller geneigd zijn om je factuur meteen te betalen. Het spreekt voor zich dat je factuur ook conform de afspraken is opgesteld.


4. Hou de betalingstermijn kort

Hoe korter de betalingstermijn, hoe sneller je kan anticiperen op wanbetalers. Geef eventueel korting bij contante betaling.


5. Opvolging

Reageer meteen als de betalingstermijn van je factuur overschreden is met een vriendelijke reminder. Zo weet je klant dat je de vervaltermijn van je facturen nauwkeurig in de gaten houdt.

Extra tip: Werk je met een online facturatie systeem, dan kan je waarschijnlijk automatisch een herinnering laten sturen wanneer de betaaldatum overschreden is.

107 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page